شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶

در قم برگزار شد؛

برنامه‌های مختلف فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی استان

نشست‌های فرهنگی مختلف در کتابخانه‌های عمومی قم

کتابخانه‌های عمومی قم در راستای گسترش فرهنگ مطالعه مفید، کارگاه‌های آموزشی مشاعره، داستان‌نویسی و همچنین مراسم کتابخوانی، حافظ‌خوانی و جلساتِ معرفی و بررسی کتاب. برگزار کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم، کتابخانه عمومی نرگس قم در آستانه سالروز میلاد خجسته امیرمومنان حضرت علی(ع) ضمن برگزاری مراسم حافظ‌خوانی میزبان شماری از بانوان حافظ‌پژوه بود.

در این نشست علاقه‌مندان به خواندن و تفسیر اشعار حافظ پرداخته و دیدگاه عرفانی این شاعر بزرگ را مورد بحث و گفتگو قرار دادند.

کتابخانه عمومی ایثار قم نیز به مناسبت اعیاد مذهبی ماه مبارک رجب، نشست جمع‌خوانی کتاب «زندگینامه امام علی(ع) و امام جواد(ع) را با مربیگری ندا کلهرنژاد مربی و مسئول بخش کودک و نوجوان این کتابخانه برگزار کرد.

کلهرنژاد درحاشیه برگزاری این نشست، هدف از تشکیل گروه کتابخوانی را گسترش فرهنگ مطالعه مفید دانست و افزود: تامل و تفکر در سیره ائمه معصومین(ع) و آشنایی با سبک زندگی امامان نیاز مبرم جامعه امروزی است و این شیوه خواندن می‌تواند کمک چشمگیری به این موضوع داشته باشد.

نشست کانون ادبی صبح اشراقِ کتابخانه عمومی آیت‌الله خامنه‌ای نیز با حضور معصومه محمدی‌سیف کارشناس‌ارشد جامعه‌شناسی، محبوبه حاجی‌مرتضای و شماری از روشندلان در بخش نابینایان کتابخانه عمومی آیت‌الله خامنه‌ای برگزار شد.

معصومه محمدی‌سیف در این جلسه با اشاره به آثار جمال‌زاده و تاثیرگذاری آن در جامعه گفت: ایران‌دوستی و زبان منحصر به فرد و ادبی این نویسنده نشان از تفکر و توجه عمیق او نسبت به سرزمینش دارد.  

محمدی‌سیف افزود: جمال‌زاده همچنین درآمد حاصل از تالیفاتش را به موسسه خیریه‌ای در اصفهان و دانشگاه تهران(دانشکده ادبیات و تاریخ) بخشید.

محبوبه حاجی‌مرتضایی نیز در این جلسه با اشاره به زبان و نثر جمال‌زاده اظهار داشت: نویسنده بزرگی چون جمال‌ز‌اده به‌خاطر علاقه خاصی که به ایران داشت تمام آثارش را به زبان فارسی به چاپ رساند.  

حاجی‌مرتضایی همچنین به بررسی داستان «کباب‌غاز» اشاره کرد و افزود: نثر این کتاب شبیه به نثر کلیه و دمنه است. تعابیر و اصطلاحاتی که در زمان جمال‌زاده رایج نبوده در اینجا به نگارش درآمده است.  

وی همچنین ترسیم فضای ایران را در این کتاب غیر واقعی و برگرفته از عنصر خیال دانست.

نقد و بررسی آثار جمال‌زاده توسط اعضای فعال و روشندل بخش نابینایان این کتابخانه از دیگر بخش‌های این جلسه بود.

بخش کودک و نوجوان این کتابخانه عمومی نیز در این روز، پذیرای شماری از علاقه‌مندان در قالب برگزاری کارگاه آموزش داستان‌نویسی بود.

تشریح و آموزش عنصر گفتگو در داستان و معرفی کتاب «مثل عروسک‌ها» نوشته یحیی علوی‌فرد سایر بخش‌های این کارگاه آموزشی را تشکیل دادند.

زهرا عزیزی کتابدار بخش کودک و نوجوان این کتابخانه در حاشیه برگزاری این نشست، گفت: طبق سرفصل‌های آموزشی، در هر جلسه، تمرینی به اعضاء داده می‌شود تا بتوانند داستانی را به نگارش در بیاورند و به نقاط قوت و ضعف آن پی‌ببرند.

کتابخانه عمومی امام علی(ع) نیز با حضور جمعی از اعضایِ خود، نخستین جلسه کانون ادبی‌اش را با محوریتِ «مشاعره و داستان‌نویسی» برگزار کرد.

بیان نکات آموزشی و کلیدی مشاعره و آموزش اصول داستان‌نویسی بخش‌های دیگر این نشست را تشکیل دادند.

طیبه قربانی مسئولی این کتابخانه هدف از برگزاری کارگاه مشاعره را تمرکز و تقویت حافظه، آشنایی با شعرا و اشعار آنان و همچنین آموختن دانست و افزود: شعرخوانی علاوه بر تقویت ذهن باعث لطافت روح و آرامش روان می‌شود.

قربانی تشکیل کلاس داستان‌نویسی را نیز در راستای کشف استعدادها و کمک به ادبیات و فرهنگ دانست و گفت: کتابداران با شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های افراد در زمینه‌های گوناگون می‌توانند به پویایی کتابخانه‌های عمومی و گسترش فرهنگ کتابخوانی کمک بسیاری کنند.

همچنین جلسه معرفی و نقد آثار جلال آل‌احمد نیز با حضور رقیه ندیری به عنوانِ منتقد و شماری از علاقه‌مندان در کتابخانه عمومی مریم قم برگزار شد.

ندیری در بخشی از این جلسه با اشاره به این نویسنده توانای کشور گفت: به باور برخی از منتقدین، آل‌احمد در اغلب داستان‌های خود برون‌گراست و چندان به درون و روان شخصیت‌ها توجه نمی‌کند اما با بررسی کارنامه ادبی جلال پی به این نکته مهم می‌بریم که راوی داستان خود به واکاوی شخصیت خود می‌پردازد.  

در ادامه این جلسه نیز، اعضاء به شعرخوانی و طرح داستان‌های کوتاه و بلند خود پرداخته و آنها را به نقد و بررسی گذاشتند.
 

برچسب‌ها